5/11/10

Sebab Memperoleh Zuhud

1. Memandang dunia akan kesegeraan berakhir,kefana’annya, kekurangannya, kehinaannya dan penuh didalamnya akan kesedihan,kesusahan dan kepayahan di dalamnya.

2. Memandang akhirat akan kesejahteraannya,kedatangannya yang pasti, ketenangan padanya,kebahagian sebenar, kekekalannya dan kemuliaan di dalamnya yang penuh kebaikan-kebaikan.

3. Mengantarkan jenazah sambili memikirkan penderitaan orang tua kita dan saudara-saudara kita. Mereka tidak membawa sesuatu apapun ke kuburan-kuburan mereka dari harta dunia, dan tidaklah pula bermanfaat kecuali amal-amal soleh mereka.
4. Memperbanyak mengingat kematian dan negeri akhirat.

5. Mencurahkan segalanya demi akhirat, mencapainya dengan ketaatan kepada Allah dan mengisi waktu-waktunya dengan zikir kepada Allah dan membaca Al-Qur’an.

6. Lebih mendahulukan urusan-urusan agama di atas urusan-urusan dunia.

7. Berderma, berinfak dan memperbanyak sedekah.

8. Meninggalkan majlisnya ahli dunia dan menyibukkan diri dengan majlis-majlis akhirat sperti menyibukan diri dalam majlis ilmu Agama dan menjauhi majllis2 yg mengandungi unsur maksiat.

9. Sederhana dalam makan, minum, tidur, tertawa dan bercanda.

10.Membaca serta menghayati kisah-kisah para ahli zuhud terutama sirah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam dan para sahabatnya.

وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبح وسلم
Semoga selawat dan salam senantiasa dilafazkan kepada Nabi kita Muhammad, kepada keluarganya dan kepada sahabat-sahabatnya...

0 comments:

Post a Comment